Projecten: Kleurtafel Meervoudig Gehandicapten

Dit project is uitgevoerd als project vanuit de opleiding Communication & Multimedia Design, voor een meervoudig geestelijk beperkte doelgroep. Het concept omvat het thema paarden en betreft een interactieve kleurtafel met auditieve en tactiele stimulans. De kleurtafel wordt bediend met een soort bal en met de hand.

Tekentafel

De eerste interactie met het concept verloopt via de bal.
De bal stimuleert de doelgroep tactiel en auditief. Er bestaat een duidelijke link tussen de zintuigprikkelende texturen die op de bal zijn aangebracht en het thema van de manege. Deze materialen zijn getest bij de doelgroep. De materialen die voor hen het meest
interessant zijn gebleken zijn verwerkt in het prototype.
Daarnaast is er rekening mee gehouden dat elk individu zijn eigen voorkeur voor tactiele stimuli heeft.
De auditieve prikkels worden veroorzaakt door verschillende
vullingen van de ballen.

Uit gebruikerstests is gebleken dat een fijne kraal- of rijstvulling het minst storend is voor de omgeving en de meeste zintuiglijke stimulatie biedt voor de meesten. Door de afgevlakte kanten van de bal blijft deze beter liggen en wordt het risico dat de bal wegrolt en op de grond valt verkleind. De ballen zijn ongeveer 10cm in doorsnede. Hierdoor liggen ze prettig in de hand en zijn ze eenvoudig te hanteren. Deze vorm wordt ook wel een dodecaƫder ofwel regelmatig twaalfvlak genoemd.

DSC_0087

Wanneer de gebruiker een cognitief iets hoger niveau aan kan, kan de interactie met de bal uitgebreid worden. Er kan namelijk een compacte, interactieve kleurtafel toegevoegd worden. Wanneer de bal in een inkeping van deze kleurtafel gelegd wordt, verschijnt er een afbeelding naast de inkeping en klinkt er een kort bijpassend geluid. Wanneer de gebruiker de tafel vervolgens aanraakt, verandert de kleur van de tekening. Als de bal uit de tafel genomen wordt, kan de kleur niet meer veranderd worden tot de bal teruggeplaatst wordt in de inkeping. De kleurtafel bevat drie inkepingen en elke inkeping activeert een ander deel van de
tekening. Door de bal in alle drie inkepingen te plaatsen en een kleur te kiezen kan de gehele kleurplaat ingekleurd worden.

Het volume is regelbaar voor de begeleiding door een draaiknop aan de achterkant van de tekentafel. Ook kan de begeleiding via een knop aan de achterkant de tekening afdrukken wanneer de gebruiker er klaar mee is.
Deze interactie draait dus om een creatieve ervaring. Gebruikers maken zelf iets, namelijk een interactieve kleurplaat die gekleurd wordt door licht. Hierdoor ontstaat een gevoel van trots.
Dit is cruciaal voor deze specifieke gebruikersgroep!

DSC_0085

In 10 weken heb ik zowel gewerkt aan gebruikersonderzoek, conceptbepaling en conceptontwikkeling. Daarnaast heb ik het elektronische gedeelte en het programmeren op me genomen. Het project is gemaakt met een Arduino Uno, verschillende typen sensoren en bijbehorende programmering.

Het was voor mij persoonlijk een ontzettend leerzaam en
uitdagend project met een geheel nieuwe en absoluut
onvergetelijke doelgroep!